fredag 6 mars 2009

Hjälp oss städa i röran av användare i olika IT system

I samband med att företaget beslutade att köpa in HR systemet ni läst om i ett tidigare inlägg så ställde IT avdelningen som krav att vi också skulle implementera en MIIS lösning. MIIS eller ILM (Identity Lifecycle Manager) som applikationen heter är en standardapplikation från Microsoft som synkroniserar identiteter mellan olika applikationer.
I korthet går det ut på att man utser en applikation som ägare av ett antal attribut - i det här fallet personuppgifter såsom namn, adress, avdelningstillhörighet, chef mm och informationen kopplat till dessa attribut skickas sedan vidare med hjälp av ILMen till alla de applikationer i nätverket som är "prenumeranter" på denna typ av information. I vårt fall AD, Exchange och företagets telefonnummerregister (Netwise) kopplat till växeln på huvudkontoret.

Genom att införa den här typen av lösning undviker man att en person heter Charlotte i HR systemet, Lotta i Netwise, har en mejladress charlotta.efternamn @ företaget.com Med hjälp av ILMen rensas gammal information bort, ny information läggs till och allt inom loppet av 15 minuter. Samtidigt säkerställs att Charlotte i HR systemet heter det även i ADet, får en korrekt emailadress i Exchange och att alla även kan hitta henne i företagets telefonbok utan att behöva veta att där skulle man tidigare ha letat under L för Lotta. Smart va!

Implementeringen av ILM har varit en av de mest lyckosamma projekt jag deltagit i. Roligt, lärorikt, otroligt kul att se den ordning och reda som blev följden av detta projekt. Ökad säkerhet, mindre pappersadministration och lägre kostnader är verksamhetsnyttan.

Inga kommentarer: