fredag 6 mars 2009

Köp in och implementera ett nytt HR system

Företaget där jag jobbade hade bestämt sig för att köpa in ett HR system. Vad gör ett sånt undrar ni - för vi pratar inte om ett lönesystem - det fanns redan.
Ett HR system ska i bästa fall vara ett beslutsstöd för chefer ute i verksamheten i den normala affärsplaneringen precis som vilket lager eller ERP system som helst och i sämsta fall blir det ett verktyg som ett fåtal HR administratörer sliter som djur för att hålla uppdaterat och använder till att räkna skallar med.

Vi hade en liten projektgrupp som rivstartade med att träffa ett antal leverantörer under en period på 2 månader. I slutskedet efter ca 5 månader (ett antal interna intressentanalyser senare) fanns 3 leverantörer kvar.

Vid det här laget var alla grundligt trötta på att allt tog så lång tid, projektet hade startat redan innan jag kom in i bilden och hållt på av och till under ett par år. Ett av affärsområdena signalerade att deras resurs inom kort skulle ägna sig åt andra uppgifter i samband med en omorganisation så nu gällde det att komma till skott. Vi slog till och köpte men omorganisationen satte omedelbart käppar i hjulet för den pilot som projektet skulle starta med, så efter ytterligare fördröjningar på mer än ett år sjösattes till slut ett par delar av HR systemet som; räknade skallar!

3 år senare så hade 60% av de funktioner som systemet var tänkt att hantera rullats ut till alla 7 länder och 22 siter. En sammankoppling med andra system har skett via implementering av MIIS/ILM - se nästa inlägg - och uppgradering har skett till en helt ny version med utökad självservicefunktionalitet. Uppdraget lärde mig vikten av att införandet av ett nytt IT system måste vara förankrat i verksamheten.

Inga kommentarer: