torsdag 5 mars 2009

Bygg om en 1500 talsbyggnad till en modern besöksanläggning

(Lorna Yabsley)

(eget fotografi)

Ja att bygga om en 1500 talsbyggnad, sönderrenoverad till 1970 talsstandard med läckande tak och dessutom k-märkt är inte det lättaste uppdrag jag haft. Men efter 15 månader
hade vi förvandlat ca 2000 kvm som såg ut som på fotot ovantill ett modernt besökscenter. 1 arkeolog!, 3 inredningsdesigners, 1 arkitekt, 165 byggjobbare, 1 site manager och personalen på plats har bidragit till att idag är det en plats dit både lokalinnevånarna och utsocknes kommer för att äta gott, ta en drink i den vackra baren (The Refectory) och gå på en rundtur för att lära sig mer om varumärket. Den interna logistiken har förbättrats avsevärt, besöksytan har utökats, antalet betalande besökare har ökat och idag kommer man från hela världen för att besöka varumärkets vagga. Men det tog 9 månader av planering och bygglovsadministration, 4 månader att bygga om och 2 månader av finjustering och intrimning för att få det att fungera till 100 %.
Under den perioden upplevde vi de tre klassiska saker som händer under ett byggprojekt;
Något fabriceras off site och ska sättas på plats - måtten stämmer inte! I vårt fall var det trappan till restaurangen som fick tas isär och svetsas om på plats.

När allt är klart börjar det läcka - antingen i en vattenledning eller genom taket - i vårt fall var det ett dåligt underhållet tak som ställde till det och förstörde delar av den färdiga målningen i kafeet.
Man river en vägg och hittar något man inte vill hitta - nej gudskelov var det inte människoben som min arkitekt oroligt frågade när jag ringde och berättade - utan ett gammalt fönster i sten som satt dolt i en vägg. Allt arbete halt, ringa arkeologen, dokumentera och sen flytta dörröppningen ett par decimeter till vänster.
Kanske hade jag aldrig genomfört projektet om jag följt min instinkt när jag klev över tröskeln första gången, lukten av gammalt ingrott matfett, cigarettrök och smuts gjorde att jag faktiskt undrade vad jag hade tagit mig an och om det var värt det. Men än idag 5 år senare är jag lika stolt varje gång jag åker dit över hur fint det blev och hur lite som faktiskt behövts förändrats under åren sedan det färdigställdes.

2 kommentarer:

Holger Wästlund sa...

Hej!
En härlig beskrivning av ett spännande ombyggnadsuppdrag. Beskrivningen är så inspirerande att jag väldigt gärna skulle vilja publicera den på min hemsida http://www,byggaom/byggledare, gärna med en länk till din sida.

Är det möjligt?
Hälsningar,
Holger

Charlotte sa...

Hej det får du visst göra
/Charlotte